5 причин, що роблять неможливим захист прав споживачів при купівлі смартфона

Споживчий ринок в Україні характеризується широким спектром товарів, робіт та послуг, що здатні задовольнити майже всі потреби споживачів, що виникають у їх повсякденному житті. Будь-то банківські кредити, страхові послуги чи побутова техніка, все це підпорядковане одній економічній моделі — задоволення попиту через пропозицію. У цьому контексті не можна залишати без уваги таку важлива сторону цієї моделі, як захист прав споживачів. Тому, пропоную Вашій увазі 5 причин, що роблять неможливим захист цих прав. Для кращої наглядності, буде описуватися ситуація, коли споживач купує смартфон у мережі магазинів побутової техніки.

захист прав споживачів

1. Не зберігся чек про купівлю смартфона

Стаття 1 закону про захист прав споживачів дає визначення поняттю договір, що укладається між споживачем та продавцем. Там вказується, що договір — це усний чи письмовий правочин між споживачем і продавцем про якість, терміни, ціну та інші умови, за яких реалізується продукція. Підтвердження вчинення усного правочину оформляється квитанцією, товарним чи касовим чеком, квитком, талоном або іншими документами (далі — розрахунковий документ).
Звертаю особливу увагу на підтвердження укладення усного договору. У випадку з купівлею смартфона цей момент має істотне значення, оскільки договір купівлі продажу смартфона, здебільшого, укладається в усній формі, що підтверджується касовим чеком. Лише при наявності касового чека захист прав споживачів у випадку продажу смартфона неналежної якості може мати перспективи.

2. Не оформлені гарантійні документи

Стаття 7 закону про захист прав споживачів передбачає, що виробник (виконавець) забезпечує належну роботу продукції, в тому числі комплектуючих виробів, протягом гарантійного строку, встановленого нормативно-правовими актами, нормативними документами чи договором. Гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію або будь-якому іншому документі, що додається до продукції.
У зв’язку із цим слід звертати увагу на правильність оформлення продавцем гарантійних документів, а також вимагати інформацію про наявні особливості порядку пред’явлення претензій.

3. Непред’явлення вимог про захист прав споживачів у межах гарантійного строку

Зверніть увагу на те, що закон про захист прав споживачів передбачає деякі особливості порядку обчислення гарантійного строку. Так, у разі продажу товарів за зразками, поштою, а також у випадках, коли час укладення договору купівлі-продажу і час передачі товару споживачеві не збігаються, гарантійний строк обчислюється починаючи від дня передачі товару споживачеві. Якщо Ви придбали смартфон, розрахувавшись за нього у порядку передплати, а отримали його згодом, то гарантійний строк починає свій відлік саме з дня отримання Вами товару. Між тим, вимогу про безоплатне усунення недоліків товару можуть бути пред’явлені споживачем саме у межах гарантійного строку. У іншому випадку продавець має право відмовити споживачеві у безоплатному усуненні недоліків. Це ж саме стосується і ситуації, у якій недолік виявлено в межах гарантійного строку, але вимогу пред’явлено після його закінчення.

4. Відсутність у продавця статусу суб’єкта господарювання

Відповідно до статті 1-1 закону про захист прав споживачів, цей закон регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг. У свою чергу виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг закон визнає саме суб’єктами господарювання. Це означає, що на момент продажу смартфона, продавець має бути зареєстрований у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як юридична особа або фізична особа-підприємець. У протилежному випадку відносини, що склалися між покупцем та продавцем не підпадають під регулювання закону про захист прав споживачів. Тому перед покупкою смартфона обов’язково ознайомтеся з інформацією про продавця у «кутку покупця» або ж отримаєте цю інформацію від продавця іншим чином.
Перевірити продавця можна тут.

5. Нехтування правовою допомогою

Ця проблема є, мабуть найбільш поширеною і зумовлена, у першу чергу, низькою правовою культурою громадян. Якщо Ви вирішили пред’являти вимоги продавцю смартфона про усунення недоліків товару, перше, що необхідно зробити — це отримати юридичну консультацію адвоката, аби не припуститися невиправних помилок.
Нерідко споживачам доводиться захищати свої права в суді, тому правова допомога адвоката набуває ще більшого значення в цьому контексті. Ось приклади судової практики, коли споживачі успішно захистили свої права у суді, попередньо отримавши правову допомогу адвоката:

  1. Ухвала Вищого спеціалізованого суду України від 27.04.2016;
  2. Ухвала Вищого спеціалізованого суду України від 27.05.2015;
  3. Ухвала Вищого спеціалізованого суду України від 01.10.2015.

Висновок

Хоча закон про захист прав споживачів забезпечує ефективні механізми правового захисту, але як-то кажуть: «Порятунок утопаючих справа самих утопаючих». Раджу Вам слідувати простим застереженням, що вказані у цьому пості і Вам не доведеться сварити себе за необачність.